Acesta este un rezumat, poti gasi tot programul aici sau il poți descărca in format PDF.
Inspectoratele școlare nu sunt doar inutile, sunt chiar nocive. Inspecția școlară este doar un exercițiu absurd în care profesorii, inspectorii și chiar și copiii sunt puși să joace o piesă de teatru menită doar să bifeze câteva condiții birocratice ca statul să poată clama că oferă educație de calitate. Adevărul se vede în testele PISA și în ratele-record de analfabetism funcțional.
Inspectoratele sunt o sursă de politizare și de corupție pentru sistemul de învățământ. Le este schimbată doar numele acum, în direcții județene. Pe fond, sistemul rămâne la fel.
Măsuri:
În prezent, părinții și copiii sunt prizonierii unui monopol de stat care le promite educație mai bună, dar care, dacă nu o oferă, nu suportă nicio consecință.
Dacă educația primită la școală nu este bună, părinții nu au decât opțiunea de a se văita, de a încerca să găsească pile pentru a ameliora ceva sau de a plăti meditații. De aceea sistemul meditațiilor s-a extins enorm în România.
Măsuri:
Nu există reglementări clare care să abordeze structura curriculumului. Modelul actual este fragmentat, tratând disciplinele separat, ceea ce nu răspunde nevoilor elevilor din secolul XXI. Principala motivație pentru orar este: cum putem plasa profesorii disponibili astfel încât să le facem normele didactice.
În loc să dezvolte competențele esențiale, acest sistem se bazează pe teme care sunt adesea introduse dezorganizat, suprasolicitând inutil elevii. Abordarea tradițională nu integrează eficient abilitățile necesare pentru viitor, reducând astfel relevanța educației.
Măsuri:
Lumea se schimbă, dar școlile noastre rămân la fel. Elevii nu sunt pregătiți pentru un viitor dominat de inteligența artificială.
Învățarea bazată pe memorie le dezvoltă capacități de care nu va mai fi nevoie.
Va fi însă nevoie de baze etice pentru utilizarea AI și de capacități de integrare a acesteia în viața de zi cu zi.
Măsuri:
Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS) a fost un angajament al USR la alegerile trecute. L-am inclus în PNRR, acum există, e funcțional. Dar se va termina în 2026.
Peste 2.000 de școli beneficiază acum de granturi pentru a ține copiii la școală. Din păcate, se confruntă cu birocrație excesivă impusă de inspectoratele politizate. În loc să primească sprijin real, școlile trăiesc procese administrative complicate, iar Ministerul nu se concentrează pe nevoile reale ale elevilor.
Măsuri:
Extinderea Programului Național de Masă Caldă, redenumit „Masă sănătoasă”, în toate școlile din România este blocată de lipsa cronică a unui buget adecvat. Discrepanțele economice și logistice între regiuni, județe sau localități fac dificilă distribuția uniformă a hranei, în special în zonele rurale.
Lipsa bucătăriilor și/sau a cantinelor adecvate și a personalului calificat complică gestionarea meselor, calitatea hranei este insuficient monitorizată. Aceste dificultăți împiedică accesul elevilor defavorizați la o masă caldă zilnică, ceea ce încurajează abandonul.
Măsuri:
Sistemul educațional din România este strâmb, iar profesorii tineri sunt printre cei mai vulnerabili.
În loc să primească sprijin și motivație pentru a rămâne în sistem, profesorii tineri aleg să plece din cauza lipsei de sprijin și de resurse și a condițiilor de muncă nesatisfăcătoare. Această situație nu doar că descurajează tinerii profesori, dar pune în pericol viitorul educației.
Fără o intervenție rapidă, există riscul de a pierde întregi generații de dascăli, afectând negativ învățământul și viitorul copiilor.
Măsuri:
Nu ai unde să îți lași copilul sub 2 ani dacă dorești să te întorci la lucru.
Măsuri:
Legislația actuală sugrumă orice inițiativă privată de a deschide creșe, inclusiv pentru companii pentru propriii angajați.
Măsuri:
Cea mai mare provocare în educația copiilor cu Cerințe Educaționale Speciale (CES) este lipsa personalului specializat care să le ofere sprijinul necesar. În multe cazuri, părinții sunt nevoiți să preia rolul de „shadow”, sprijinind copiii în activitățile școlare, ceea ce poate fi extrem de solicitant.
Centrele școlare pentru educație incluzivă funcționează în mare măsură în orașele mari. Copiii cu CES sunt obligați să trăiască prin internate, departe de familiile lor. Adesea, părinții sunt nevoiți să-și ducă copiii la școala aflată la zeci de kilometri de casă. Zilnic.
Măsuri: