Plangere prealabila împotriva hotărârii Consiliului Local de a atribui 1109 mp Arhiepiscopiei Tomisului
Astăzi am declanșat procedura prealabilă de revocarea HCLM Constanța nr. 316/29.09.2017 prin care s-a aprobat atribuirea în folosință gratuită a terenului în suprafață de 1109 mp situate în Constanța, Șoseaua Mangaliei, zona Billa către Arhiepiscopia Tomisului în vederea edificării unui lăcaș de cult.
Mai jos aveti textul complet al plangerii.
U.S.R. (UNIUNEA SALVAŢI ROMÂNIA) – filiala Constanţa Constanţa, B-dul Mamaia, nr. 237, ap. 11, jud. Constanţa, CIF: 38028300 Email: contact@constanta.usr.ro Web: www.constanta.usr.ro Tel.: 0738-315100 1 Număr înregistrare U.S.R. Constanţa: 143 / 16.10.2017 Către: Consiliul Local Constanța Referitor la: Plângere prealabilă de revocare a HCLM Constanța nr. 316/29.09.2017 Subscrisa Uniunea Salvați România – Filiala Locală Constanța, cu sediul în Constanța, bd. Mamaia nr. 237, ap. 11, parter, reprezentată legal prin președinte Remus Negoi, fomulăm, în temeiul art. 7 din Legea contenciosului administrativ, următoarea PLÂNGERE PREALABILĂ prin care solicităm revocarea HCLM Constanța nr. 316/29.09.2017 de aprobare a atribuirii în folosință gratuită a terenului în suprafață de 1109 mp, situat în Constanța, Șoseaua Mangaliei, zona Billa, către Arhiepiscopia Tomisului, în vederea edificării unui lăcaș de cult. MOTIVE Potrivit art. 124 din Legea nr. 215/2001 privind administrația publică locală, consiliile locale şi consiliile judeţene pot da în folosinţă gratuită, pe termen limitat, bunuri mobile şi imobile proprietate publică sau privată locală ori judeţeană, după caz, persoanelor juridice fără scop lucrativ, care desfăşoară activitate de binefacere sau de utilitate publică ori serviciilor publice. Apreciem că hotărârea susmenționată este nelegală deoarece:
1. Terenul este dat în folosința gratuită a Arhiepiscopiei Tomisului pentru edificarea unui lăcaș de cult, deci pentru edificarea unei construcții permanente, în condițiile în care legea prevede în mod expres posibilitatea constituirii unui drept de folosință ”pe termen limitat”, nicidecum pentru o durată nedeterminată. Construcția poate dăinui zeci de ani, sunt construcții edificate în urmă cu sute de ani care sunt în ființă și în prezent. Scopul legii nu este acela de a se putea constitui drepturi de folosință pentru perioade nelimitate în timp, ci de a oferi un sprijin temporar în vederea realizării activității de binefacere sau de utilitate publică ori a prestării serviciilor publice. Mențiunea de la art. 1 alin. (2) din HCL 316/2017 nu reprezintă decât un artificiu, deoarece, așa cum am spus, perioada existenței construcției este nedeterminată, iar construcția are un caracter permanent, nicidecum provizoriu.
U.S.R. (UNIUNEA SALVAŢI ROMÂNIA) – filiala Constanţa Constanţa, B-dul Mamaia, nr. 237, ap. 11, jud. Constanţa, CIF: 38028300 Email: contact@constanta.usr.ro Web: www.constanta.usr.ro Tel.: 0738-315100 2 2. Terenul care face obiectul HCL 316/2017 are destinatia de spațiu verde, iar atribuirea folosintei acestui teren era interzisa. Potrivit art. 71 din OUG nr. 195/2005 privind protecția mediului (1) „schimbarea destinaţiei terenurilor amenajate ca spaţii verzi şi/sau prevăzute ca atare în documentaţiile de urbanism, reducerea suprafeţelor acestora ori strămutarea lor este interzisă, indiferent de regimul juridic al acestora. (2)Actele administrative sau juridice emise ori încheiate cu nerespectarea prevederilor alin. (1) sunt lovite de nulitate absolută”. OUG 114/2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului prevede: „Art. II (1)Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a asigura din terenul intravilan o suprafaţă de spaţiu verde de minimum 20 m2/locuitor, până la data de 31 decembrie 2010, şi de minimum 26 m2/locuitor, până la data de 31 decembrie 2013. (2)Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a întocmi, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului act normativ, un program în care vor fi evidenţiate etapele de realizare a obligaţiei prevăzute la alin. (1), cu indicarea termenelor intermediare propuse. Art. III (1)Nerespectarea prevederilor art. II constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă, în cuantumul prevăzut la art. 96 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările ulterioare. (2)Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii prevăzute la alin. (1) se fac potrivit art. 97 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările ulterioare. (3)Dispoziţiile alin. (1) referitoare la contravenţii se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare. Art. 9 din Legea nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor – republicată statuează:
U.S.R. (UNIUNEA SALVAŢI ROMÂNIA) – filiala Constanţa Constanţa, B-dul Mamaia, nr. 237, ap. 11, jud. Constanţa, CIF: 38028300 Email: contact@constanta.usr.ro Web: www.constanta.usr.ro Tel.: 0738-315100 3 „Art. 18 (1)Răspunderea pentru reducerea suprafeţelor spaţiilor verzi revine autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, precum şi tuturor persoanelor fizice şi juridice. (2)Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale prevăd în bugetele proprii fonduri pentru îndeplinirea obligaţiilor privind spaţiile verzi. (3)Înstrăinarea şi atribuirea terenurilor cu spaţii verzi se efectuează în condiţiile prevăzute de lege, cu păstrarea destinaţiei de spaţiu verde. (4)Schimbarea destinaţiei terenurilor înregistrate în registrul local al spaţiilor verzi se poate face numai pentru lucrări de utilitate publică, stabilite în baza documentaţiilor de urbanism, aprobate conform legislaţiei în vigoare. (5)Este interzisă schimbarea destinaţiei, reducerea suprafeţelor ori strămutarea spaţiilor verzi definite de prezenta lege. (6)Prin excepţie de la prevederile alin. (5), este permisă schimbarea destinaţiei spaţiilor verzi în vederea realizării unor lucrări de utilitate publică, astfel cum acestea sunt prevăzute de Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, republicată, altele decât cele privind construcţiile locuinţelor sociale, obiectivelor sociale de învăţământ, sănătate, protecţie şi asistenţă socială, organizaţiilor neguvernamentale, precum şi administraţiei publice şi autorităţilor judecătoreşti. (7)Prin excepţie de la prevederile alin. (5), se pot amplasa pe un spaţiu verde: alei pietonale, mobilier urban, amenajări pentru sport, joc şi odihnă, construcţii pentru expoziţii şi activităţi culturale, construcţii uşoare cu caracter provizoriu pentru activităţi de comerţ şi alimentaţie publică, grupuri sanitare, spaţii pentru întreţinere, dar numai în baza unei documentaţii de urbanism pentru întreaga suprafaţă a spaţiului verde şi cu obligaţia ca suprafaţa cumulată a acestor obiective să nu depăşească 10% din suprafaţa totală a spaţiului verde. (8)Prin excepţie de la prevederile alin. (5), pepinierele care nu sunt proprietate publică, serele şi terenurile amenajate ca grădini zoologice îşi pot schimba destinaţia, cu condiţia transformării acestora în alte tipuri de spaţii verzi. (9)Terenurile înscrise în cartea funciară ca fiind în categoria curţi-construcţii, terenuri ce se află în proprietatea privată a persoanelor fizice sau juridice, nu pot fi inventariate sau declarate ca spaţii verzi, în sensul legii, decât după îndeplinirea procedurii de expropriere conform legislaţiei în domeniu”. Terenul în cauză este amenajat ca spațiu verde. Pe acest teren a fost edificată o construcție (lăcaș de cult) fără autorizație de construire, încălcându-se astfel art. 71 din OUG nr. 195/2005 și art. 18 din Legea
U.S.R. (UNIUNEA SALVAŢI ROMÂNIA) – filiala Constanţa Constanţa, B-dul Mamaia, nr. 237, ap. 11, jud. Constanţa, CIF: 38028300 Email: contact@constanta.usr.ro Web: www.constanta.usr.ro Tel.: 0738-315100 4 nr. 24/2007. Schimbarea destinației unui astfel de teren este permisă doar ca excepție, pentru lucrări de
utilitate publică, altele decât construcțiile organizațiilor neguvernamentale. (art. 18 alin. (5) și (6) din
Legea nr. 24/2007). Potrivit art. 9 din Legea 24/2007, construcția edificată fără autorizație de construire
„se demolează”.
Împrejurarea ca, până la această dată, în ciuda dispozițiilor imperative ale legii, Primăria Municipiului
Constanța nu a întocmit registrul spațiilor verzi, nu are nicio relevanță și nu poate face inaplicabile
dispozițiile Legii nr. 24/2007. Primăria nu poate invoca în aparare propria sa culpă.
- Hotărârea de Consiliu Local implică încheierea unui contract de comodat, deși dreptul constituit în baza
art. 124 din Legea nr. 215/2001 este un drept real, izvorât dintr-un act administrativ, nicidecum un drept
de creanță născut dintr-un contract.
Aflându-ne în fața unui raport juridic de drept public, dreptul de folosință poate fi oricând revocat, în
vreme ce dreptul de folosință gratuită, decurgând din contractul de comodat, ființează până la expirarea
termenului contractual.
Având în vedere încălcarea dispozițiilor legale referitoare la protecția mediului și la urbanism, ținând cont
de reducerea drastică a suprafețelor verzi din Municipiul Constanța, care nu are întocmit nici până la
această dată un registru al spațiilor verzi și care, potrivit datelor furnizate de I.N.S., se situează cu mult sub
limita minimă de spațiu verde / locuitor prevazută de lege (26 m2/locuitor), vă solicităm revocarea HCLM Constanța nr. 316/2017. U.S.R. (Uniunea Salvați România) – filiala Constanța, prin președinte – Remus NEGOI