Plangere pentru oprirea constructiei miniparcului din Tabacarie
În urmă cu câteva zile atrăgeam atenţia asupra faptului că o suprafaţă de 2 hectare din Parcul Tăbăcăriei va fi transformată în expoziţie de miniaturi. În ședinţa cu pricina, colegul nostru Ion Stelian Cristian a atras atenţia asupra riscurilor și dezavantajelor aprobării acestui amplasament, și a cerut respingerea sa. Proiectul a trecut în urma votului consilierilor locali, chiar dacă acesta presupune diminuarea suprafeţei verzi a parcului pe de-o parte, și încalcă obligaţia de adoptarea a unei documentaţii de urbanism. USR Constanţa a depus ieri o plângere prealabilă în vederea anulării acestei hotărâri.
Mai jos aveţi textul complet al plângerii.
U.S.R. (UNIUNEA SALVAŢI ROMÂNIA) – filiala Constanţa
Constanţa, B-dul Mamaia, nr. 237, ap. 11, jud. Constanţa, CIF: 38028300
Email: [email protected]
Web: www.constanta.usr.ro
Tel.: 0738-315100
Număr înregistrare U.S.R. Constanţa: 144 / 16.10.2017
Către: Consiliul Local Constanța
Plângere prealabilă de revocare a primelor două H.C.L.M. Constanța,
aflate pe ordinea de zi din cadrul Ședinței Extraordinare a C.L.M. Constanța din data de 12.10.2017 Subscrisa Uniunea Salvați România – Filiala Locală Constanța, cu sediul în Constanța, bd. Mamaia nr. 237, ap. 11, reprezentată legal prin președinte Remus Negoi, fomulăm, în temeiul art. 7 din Legea contenciosului administrativ, următoarea PLÂNGERE PREALABILĂ, prin care solicităm revocarea H.C.L.M. Constanța din 12.10.2017, prin care s-au aprobat indicatorii tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții ”Joint Romanian – Bulgarian Cultural and Historical heritage – Miniature Park” în faza documentației tehnico-economice (Studiu de fezabilitate, documentație pentru obținerea avizelor), precum și a H.C.L.M. Constanța din 12.10.2017, prin care s-a aprobat plata contribuției aferente proiectului ”Joint Romanian – Bulgarian Cultural and Historical heritage – Miniature Park”.
MOTIVE
Cele două hotărâri de Consiliu Local, adoptate în data de 12.10.2017, se referă la efectuarea unui obiectiv de investiții finanțat din fonduri europene, pentru crearea unui parc de agrement cu expoziții de miniaturi, în Parcul Tăbăcărie. În Raportul Direcției programe și dezvoltare nr. 129513/09.10.2017 se menționează că necesitatea creării unui astfel de parc reiese din aceea că ”Municipiul Constanța nu dispune în acest moment de un parc de agrement important din punct de vedere strategic și care să contribuie la atragerea de turiști în municipiul Constanța, acest tip de parc putând fi dezvoltat în Parcul Tăbăcăriei, care oferă toate condițiile necesare construirii unui astfel de parc tematic, atât din punct de vedere al poziționării lui (fiind accesibil transportului public), cât și al întinderii”.
Se apreciază că turiștii interesați de obiectivele cultural istorice vor fi atrași în Constanța prin amenajarea unui astfel de parc de machete, și că în acest fel Municipiul Constanța se va tranforma ”într-o destinație turistică de calitate, bazată pe patrimoniul natural și cultural”.
Deși Titulatura programului INTERREG V-A Romania – Bulgaria, Axa prioritară 2-0 regiune verde, obiectiv specific 2.1. – Îmbunătățirea utilizării durabile a patrimoniului natural și a resurselor și patrimoniului cultural, scopul declarat al proiectului susmenționat uită latura referitoare la protecția mediului, reținând doar ”îmbunătățirea utilizării durabile a patrimoniului cultural și istoric”.
Suprafața maximă construită va fi de 1.932 mp, respectiv 10% din suprafața terenului amenajat. D.p.d.v. ”procedural”, în vederea adoptării acestor hotărâri, au adoptat rapoarte Comisia de specialitate nr. 5 pentru administrație publică locală, juridică, apărarea ordinii publice, respectarea drepturilor și libertăților cetățeanului și Comisia de specialitate nr. 1 – de studii, prognoze economic-sociale, buget,
finanțe și administrarea domeniului public și privat al municipiului Constanța. Nici Comisia nr. 2, de organizare și dezvoltare urbanistică, relizarea lucrărilor publice, protecția mediului înconjurător, conservarea monumentelor istorice și de arhitectură și nici Comisia nr. 3, pentru servicii publice, comerț, turism și agrement, nu au fost solicitate în a-și prezenta raportul sau avizul, deși proiectul viza domeniul lor de activitate.
Potrivit art. 19 din Regulamentului de organizare și funcționare al Consiliului Local al Municipiului Constanța, Comisiile de specialitate au următoarele atribuții principale:
a) analizează proiectele de hotărâri ale Consiliului Local, …
c) întocmesc avize asupra proiectelor de hotărâri și asupra problemelor analizate, pe care le prezintă consiliului local.
Deși art. 46 din Regulament prevede că nominalizarea comisiilor și compartimentelor cărora li se trimit material spre analiză se face de către primar, împreună cu secretarul municipiului, această repartizare nu poate fi una arbitrară, ci trebuie să țină seama de domeniul de activitate al fiecărei comisii. La ședința din data de 12.10.2017 a fost încălcat art. 36 din Regulament, având în vedere că nici președinții comisiilor de specialitate nr. 1 sau nr. 5 și nici șeful compartimentului care a întocmit raportul nu au făcut o prezentare a proiectului. Terenul care face obiectul HCL contestate are destinatia de spațiu verde, fiind parte integrantă a Parcului Tăbăcăriei.
Deși Constanța mai dispune de terenuri care să întrunească atributele avute în vedere de inițiator (suprafață și accesibilitate), a fost preferat Parcul Tăbăcăriei pentru a intensifica activitățile economice în vecinătatea zonelor amenajate. Îndrăznim să afirmăm că un astfel de deziderat nu aparține constănțenilor și că el ar fi trebuit, în orice caz, verificat mai întâi prin organizarea unor dezbateri publice, dacă s-ar fi respectat principiul transparanței actului decizional.
Prin acest proiect se reduce suprafața verde a zonei amenajate și, implicit, a Parcului Tăbăcăriei. Chiar dacă proiectul presupune și reamenajarea unor suprafețe verzi, prin edificarea unei construcții cu
destinația de ”casă de bilete”, prin reașezarea aleilor, prin amplasarea unui ”iaz” artificial, prin amenajarea a 40 de platforme betonate de câte 9 mp fiecare, se va reduce suprafața verde a parcului. Potrivit art. 71 din OUG nr. 195/2005 privind protecția mediului ”(1) schimbarea destinaţiei terenurilor amenajate ca spaţii verzi şi/sau prevăzute ca atare în documentaţiile de urbanism, reducerea suprafeţelor acestora ori strămutarea lor este interzisă, indiferent de regimul juridic al acestora. (2)Actele administrative sau juridice emise ori încheiate cu nerespectarea prevederilor alin. (1) sunt lovite de nulitate absolută.”
OUG 114/2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului
Art. II
(1)Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a asigura din terenul intravilan o suprafaţă de spaţiu verde de minimum 20 m2/locuitor, până la data de 31 decembrie 2010, şi de minimum 26
m2/locuitor, până la data de 31 decembrie 2013.
… Datele furnizate de Institutul Național de Statistica ne arată că municipiul Constanța se află cu mult sub această limită minimă.
Legea nr. 24/2007 privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților – republicată prevede că:
”Art. 5 Pentru protecția și conservarea spațiilor verzi, persoanele fizice și juridice au următoarele obligații:…
h) să nu diminueze suprafețele spațiilor verzi”.
”Art. 18
(1)Răspunderea pentru reducerea suprafeţelor spaţiilor verzi revine autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, precum şi tuturor persoanelor fizice şi juridice.
(2)Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale prevăd în bugetele proprii fonduri pentru îndeplinirea obligaţiilor privind spaţiile verzi.
(3)Înstrăinarea şi atribuirea terenurilor cu spaţii verzi se efectuează în condiţiile prevăzute de lege, cu păstrarea destinaţiei de spaţiu verde.
(4)Schimbarea destinaţiei terenurilor înregistrate în registrul local al spaţiilor verzi se poate face numai pentru lucrări de utilitate publică, stabilite în baza documentaţiilor de urbanism, aprobate conform legislaţiei în vigoare.
(5)Este interzisă schimbarea destinaţiei, reducerea suprafeţelor ori strămutarea spaţiilor verzi definite de prezenta lege.
(6)Prin excepţie de la prevederile alin. (5), este permisă schimbarea destinaţiei spaţiilor verzi în vederea realizării unor lucrări de utilitate publică, astfel cum acestea sunt prevăzute de Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, republicată, altele decât cele privind construcţiile locuinţelor sociale, obiectivelor sociale de învăţământ, sănătate, protecţie şi asistenţă socială, organizaţiilor neguvernamentale, precum şi administraţiei publice şi autorităţilor judecătoreşti.
(7)Prin excepţie de la prevederile alin. (5), se pot amplasa pe un spaţiu verde: alei pietonale, mobilier urban, amenajări pentru sport, joc şi odihnă, construcţii pentru expoziţii şi activităţi culturale, construcţii uşoare cu caracter provizoriu pentru activităţi de comerţ şi alimentaţie publică, grupuri sanitare, spaţii pentru întreţinere, dar numai în baza unei documentaţii de urbanism pentru întreaga suprafaţă a spaţiului verde şi cu obligaţia ca suprafaţa cumulată a acestor obiective să nu depăşească 10% din suprafaţa totală a spaţiului verde.
(8)Prin excepţie de la prevederile alin. (5), pepinierele care nu sunt proprietate publică, serele şi terenurile amenajate ca grădini zoologice îşi pot schimba destinaţia, cu condiţia transformării acestora în alte tipuri de spaţii verzi.
(9)Terenurile înscrise în cartea funciară ca fiind în categoria curţi-construcţii, terenuri ce se află în proprietatea privată a persoanelor fizice sau juridice, nu pot fi inventariate sau declarate ca spaţii verzi, în sensul legii, decât după îndeplinirea procedurii de expropriere conform legislaţiei în domeniu.”
Cele două articole susmenționate sunt încălcate în mod flagrant:
1. Pe deoparte, se diminuează suprafața verde a parcului, demers interzis în mod expres de lege.
2. Pe de altă parte, se încalcă obligația de adoptare a unei documentații de urbanism care să studieze întreaga suprafață a Parcului Tăbăcăriei, să integreze noile amenajări în ansambul amenajărilor acestui parc și să verifice că nu este depășită limita maximă de 10% de suprafață construită raportată la întreaga suprafață a Parcului Tăbăcăriei.
Promovarea unei astfel de documentații de urbanism ar fi generat de la sine o dezbatere publică (obligatorie pentru această categorie de documente), care ar fi dat administrației locale un indiciu asupra oportunității promovării acestui proiect. În mod practic, acest proiect, chiar dacă poate fi analizat ca un plus d.p.d.v. financiar, nu garantează atragerea de turiști. În realitate turiștii sunt atrași de obiectivele propriu-zise, spre exemplu de Cazino, și mai puțin de machetele acestor obiective.
În condițiile în care Parcul Tăbăcăriei reprezintă singurul parc important al Constanței, care deja a fost micșorat prin alte asemenea proiecte ”de intensificare a activităților economice din zonă” (ex.: City Parc Mall), în condițiile în care Constanța suferă de un deficit evident de spații verzi, în care administrația locală nu a întocmit nici până acum Ragistrul spațiilor verzi, în care dezvoltatorii imobiliari construiesc, defrișând întregile suprafețe pe care le au în proprietate, un demers al autorității publice locale prin care să se reducă suprafața Parcului Tăbăcăriei și să se impună pe o suprafață de aproximativ 2 ha condiții restrictive de acces, reprezintă un regres evident, motiv pentru care vă solicităm revocarea celor două hotărâri de consiliu local.
În caz contrar ne vom adresa instanței judecătorești în vederea anulării celor 2 acte administrative.